In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

wesprzyj

KRS: 0000297411
konto: 18116022020000000143732461

Konferencja 2018

Serdecznie zapraszamy na konferencję Fundacji Spina, która odbędzie się 15.09.2018 w Katowicach na Uniwesytecie SWPS! Poniżej przedstawiamy program wraz z informacjami szczegółowymi.

Program

9.30-10.00 Rejestracja uczestników

10.00-10.30 Powitanie uczestników oraz przedstawienie kluczowych działań Fundacji - Dominika Madaj- Solberg, Prezes Fundacji Spina

10.30-10.45 Zmiany w państwowym systemie wsparcia dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności- Koalicja 'Na pomoc niesamodzielnym'

10.45-11.30 Pęcherz neurogenny i funkcja jelit u dzieci z rozszczepem kręgosłupa i uszkodzeniem rdzenia- dr Agnieszka Pastuszka, chirurg, urolog GCZDz

Interdyscyplinarne działania Pracowni Spina- Monika Kotzian, koordynator Pracowni

11.30-12.00 Leczenie komórkami macierzystymi, doświadczenie z pacjentami z rozszczepem kręgosłupa- dr Magdalena Chrościńska- Krawczyk, Klinika Neurologii Dziecięcej USD Lublin

12.00-12.30 Przerwa

12.30-13.30 Holistyczne spojrzenie we współczesnej ortotyce- Irena Jankiewicz, firma Orto-Pes

Unilateralne systemy przegubów- Thomas Bockh, firma Ortho- Systems

13.30-13.45 Dziecko z rozszczepem kręgosłupa- wyzwania dla rodziców i terapeutów- mgr Marek Piernik, Ośrodek Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży TRATWA

13.45-14.15 Podróż na Mundial. Udogodnienia w podróży pociągiem dla osób z niepełnosprawnością ruchową- Piotr Czarnota

Prezentacja projektów aktywizujących dzieci i młodzież z nepełnosprawnością ruchową- mgr Marta Wadelik, Fundacja Aktywnej Rehabilitacji Oddział Śląski

14.15-15.15 Przerwa obiadowa

15.15-15.45 Operacyjne leczenie spastyczności zakotwiczenia stożka rdzeniowego- dr Marek Lickendorf, Szpital Zdroje Oddział Neurochirurgii Dziecięcej w Szczecinie

15.45-16.15 Niemożliwe zmień w możliwe- Angelika Chrapkiewicz- Gądek, mówca inspiracyjny, podróżniczka, autorka książki "Zdobądź swój szczyt"

16.15-17.00 Zaburzenia poznawcze u dzieci z rozszczepem kręgosłupa w wieku szkolnym- dr Barbaro Lindquist, neuropsycholog, Habiliteringen Halmstad, Szwecja

17.00 Zakończenie konferencji

Oprócz wykładów w programie przewidujemy panel warsztatowy dla dzieci i młodzieży: szermierka, handbiki,szafa emocji, dogoterapia, arteterapia, zajęcia aktywnej rehabilitacji Ośrodka Like

Podczas całaj konferencji będą nam towarzyszyć wystawcy: firma sprzętu urologicznego Coloplast, firma ortopedyczna Orto-Pes, Dogoterapia Katowice, Pies Asystujący, Listowie, Volkswagen- samochody dostosowane

Koszt udziału

Dzieci poniżej 4 r.ż. bezpłatnie

Dzieci powyżej 4 r.ż. 25 zł

Dorośli 40 zł

W koszcie wliczony poczęstunek w przerwie kawowej oraz obiad

Oprócz podopiecznych i ich rodzin zapraszamy astystentów szkolnych, fizjoterapeutów i wszystkich zainteresowanych tematyką ;)

Zgłoszenia przyjmujemy na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. lub w biurze pod nr tel. 503 005 408 do 02.09.2018  prosimy nie zwlekać z rezerwacją miejsca!!

 

Sytuacja w szkole

Prezentacja: Zalecenia  dotyczące nauczania i uczenia się dla dzieci z rozszczepem kręgosłupa i wodogłowiem

 Dzieci z rozszczepem kręgosłupa uczestniczą w obowiązku szkolnym w trybie szkoły integracyjnej lub – co bardzo często jest niepotrzebne – w szkole specjalnej. Bardzo często rodzice dzieci z niepełnosprawnością nie wiedzą, że dziecko może pobierać naukę w szkole najbliżej ich miejsca zamieszkania, bez względu na to, czy jest to szkoła integracyjna, czy zwykła. W takiej sytuacji szkoła zatrudnia nauczyciela o dodatkowych kwalifikacjach. Niepełnosprawność ruchowa, jaką jest rozszczep kręgosłupa, nie powoduje obniżenia możliwości intelektualnych. U 80% dzieci z tą wadą wrodzoną występuje wodogłowie lub są wcześniakami i wtedy zwiększa się ryzyko zaburzeń w uczeniu się.

Wodogłowie powoduje drobne zaburzenia w uczeniu się, występujące również przy innych dysfunkcjach czy schorzeniach. Są to problemy takie, jak stan rozbieżności pomiędzy wysokimi umiejętnościami werbalnymi a niskimi umiejętnościami w zakresie motoryki małej, koordynacji wzrokowo – przestrzennej i umiejętności społecznych, trudności w rozumieniu złożonych i abstrakcyjnych pojęć, trudności w docieraniu do informacji przechowywanych w pamięci, zaburzenia przestrzenne – percepcyjne. Z obserwacji rodziców oraz osób pracujących z dziećmi wynika, że samo wodogłowie, która nie było następstwem rozszczepu kręgosłupa, a wystąpiło z innego powodu, jest bardziej odczuwalne niż wodogłowie, które było konsekwencją rozszczepu kręgosłupa.

W chwili obecnej nie ma badań na temat zaburzeń w uczeniu się u dzieci z rozszczepem kręgosłupa, u których nie wystąpiło wodogłowie. Można założyć, że trudności wymienione wcześniej, mogą (ale nie muszą!) występować u wszystkich dzieci z rozszczepem kręgosłupa – jest to wynik obserwacji osób, które pracują z dziećmi z tym rodzajem niepełnosprawności.

Jednakże, warto zwrócić uwagę na fakt, że to nie trudności z uczeniem się sprawiają najwięcej problemów dzieciom w szkole. Schorzenia sprzężone z rozszczepem kręgosłupa, takie jak nietrzymanie moczu i kału, problemy z mobilnością, skrzywienie kręgosłupa i stóp, są najbardziej dokuczliwe w codziennym, płynnym funkcjonowaniu w życiu szkoły. Dziecko, które nie porusza się tak sprawnie jak jego koledzy, nie dobiegnie tak szybko w miejsce, gdzie wszyscy już się bawią. Problemy z nietrzymaniem moczu i kału powodują dyskomfortowe sytuacje, co sprawia, że dziecko bywa odrzucane z grupy rówieśników. Skrzywienia kręgosłupa, stóp i problemy z mobilnością, stają się pretekstem do wykluczania dziecka z form aktywności fizycznej.

Alice Rajaratnam Nimmo, terapeutka zajęciowa z Dublina, podczas Międzynarodowej Konferencji dla osób z rozszczepem kręgosłupa i wodogłowiem przedstawiła wyniki swoich obserwacji z pracy terapeutycznej. Wnioski, które płyną z jej obserwacji, są bardzo optymistyczne zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców oraz nauczycieli. Dzieci z tą wadą potrzebują tylko więcej czasu i uwagi, zastosowania dodatkowych elementów metod terapii pedagogicznej. Kiedy te potrzeby zostaną spełnione, rozwijają się zgodnie ze swoimi możliwościami intelektualnymi.

Dzieci z rozszczepem kręgosłupa, który nie jest chorobą, a bardziej zespołem wad i zaburzeń sprzężonych, wymagają podejścia w sposób holistyczny. Podejście holistyczne powinno charakteryzować się tym, że stymulacja rozwoju dziecka przebiega równolegle w różnych aspektach jego zaburzenia w sposób skoordynowany. W swojej pracy Alice Rajaratham wykorzystuje ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej, takie jak stymulacja sensoryczna, ćwiczenia ruchu gałek ocznych, integracja półkul mózgowych (wyniki obserwacji Alice Rajarathnam Nimmo są dostępne pod linkiem). Równie dobre efekty w pracy z dziećmi z rozszczepem kręgosłupa mają niektóre ćwiczenia z metody Weroniki Sherborne.

Dzieci z rozszczepem kręgosłupa nie chcą, aby spoglądano na nie przez pryzmat ich niepełnosprawności. Każdy ze specjalistów będzie widział w dziecku inny brak – lekarz urolog zajmie się problemami z układem moczowym, lekarz ortopeda problemami z mobilnością, pedagog – zaburzeniami w uczeniu się. To wszystko jest ze sobą złączone, wpływa na siebie wzajemnie i dla dobra dziecka warto o tym pamiętać, aby pomóc mu w sposób skoordynowany, dopasowany do jego potrzeb.

Aby poznać prawa i obowiązki ucznia niepełnosprawnego w szkole, polecamy stronę ABCD Edukacji włączającej

Kalendarium

Facebook

Licznik odwiedzin

757715
Dzisiaj
W tym tygodniu
W tym miesiącu
Wszyscy odwiedzający
108
645
3102
757715

Sponsorzy

In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

Partnerzy

In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

powered by Nataltec 2014